Het kilometerheffingssysteem in België

Vanaf 1 april 2016 moeten alle vrachtwagens van meer dan 3,5 ton een werkendeOn Board Unit (OBU)hebben in België. De OBU is enkel vereist als het motorvoertuig een maximum toegelaten massa (MTM) heeft van meer dan 3,5 ton. Als referentiepunt voor het invullen bij registratie wordt steeds uitgegaan van het maximaal toegelaten totaalgewicht; de MTM van de slepen(MTMs).

[pb_video el_title="Video 1" video_source_local="//media/yendifvideoshare/videos/11/SatellicProm.mov" video_thumbnail_source_local="images/sampledata/22.jpg" video_local_dimension_width="500" video_local_dimension_height="330" video_local_elements="play_button__#__overlay_play_button__#__current_time__#__time_rail__#__track_duration__#__volume_button__#__volume_slider__#__fullscreen_button__#__ " video_local_start_volume="80" video_local_loop="false" video_alignment="center" appearing_animation="0" video_sources="local" ][/pb_video]

Deze tol wordt geheven op autosnelwegen en een aantal regionale en gemeentelijke wegen. De OBU moet aanstaan zodra u op een Belgische weg rijdt. Het systeem is gebaseerd op het principe ‘de gebruiker betaalt’. Dit betekent dat iedereen een faire bijdrage betaalt om de wegen te gebruiken.

Om een soepele introductie te verzekeren en gebruikers genoeg tijd te geven om tijdig klaar te zijn, stelt Satellic de OBU’s ter beschikking vanaf 1 oktober 2015. We vragen u enkel een waarborg te betalen van135 europer OBU, die terugbetaald wordt als u de OBU onbeschadigd inlevert.

Satellic zal tol heffen namens de Vlaamse regering, de Waalse regering en de regering van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

Meer info op https://www.satellic.be/nl-BE/abouttoll/kmcharging

Ga naar boven